
(FOTO): Povestea pilotului înmormântat în cimitirul evanghelic din Bistrița – Waldemar Keller
În vechiul cimitir evanghelic din Bistrița nu departe de intrare, se găsește un monument cândva frumos ce reprezintă un vultur pe o stancă. Sub stâncă, pe o placă putem citi, în germană: Waldemar Keller Kampfflieger geb. 16 März 1904. – gest. 29 Juli 1930. Generații de bistrițeni ce au trecut și au observat acest monument funerar au fost curioși să afle ce este cu acest pilot german / sas. Astăzi am onoarea, alături de istoricii de aviație Horia Stoica și Dénes Bernád, să vă prezint povestea acestui pilot din aviația militara romana. Era de origine sas, cu nume românizat în acte și presa vremii (cunoscut ca și Vladimir Keller). de DANIEL GEORGIU
de DANIEL GEORGIU

Povestea pilotului înmormântat în cimitirul evanghelic din Bistriță – Waldemar Keller 1930
Pilotul bistrițean Waldemar (Vladimir) Keller a făcut parte din Aeronautica Regală Română (ARR), din Grupul 5 aviație (cu baza pe aerodromul din Someșeni), cu gradul de plutonier aviator. A fost unul dintre cei mai capabili și cunoscuți aviatori din țară, deținătorul mai multor premii. A avut onoarea să-l primească pe regele Carol al II-lea la întoarcerea sa acasă, pe pământ românesc.
În data de 29 iulie 1930 aterizează la Iași, venind în zbor de antrenament, în escadrila de trei avioane, pe ruta Cluj-Galaţi-laşi. La ora 19 decolează escadrila lui Keller, eveniment la care asistă și Alteţa Sa Regală Principele Nicolae al României, moment în care Waldemar Keller efectuează acrobații la joasa înălțime. Zburănd la 200 m, avionul de vânătoare de tip Fokker D.XI intra în vrie și nu mai poate fi redresat, se sfarmă de pământ, pilotul pierzandu-și viața. Locul accidentului a avut loc în zona ‘’Dealul Dricului”, la o distanţă de 2-3 kilometri de aerodrom. Din păcate, până la sosirea autorităților și al colegilor de aviație, pilotul mort a fost jefuit de localnici de verigheta și ceasul de buzunar. Avea doar 26 de ani și era căsătorit doar de 6 luni.
Corpul nefericitului plutonier aviator Keller a fost transportat în următoarea zi la Bistrița: ,,sicriul nefericitului aviator a fost apoi condus, urmat fiind de toţi colegii şi trupa aviaţiei ieşene, până la gară, unde cu un vagon special a fost transportat la Bistriţa.” Conform publicației ,,Siebenburgisch Deutsches Tageblatt”, Waldemar Keller a fost înmormântat în vechiul cimitir evanghelic din Bistrița cu onoruri militare, prezenți fiind la funerarii fanfara și ofițeri din Regimentul de Infanterie 84 Bistrița, precum și o delegație de aviatori din Cluj. Coroanele din partea regelui Carol al II-lea și a familiei Regale au împodobit sicriul. Elogiul din capela cimitirului a fost prezentat de pastorul sas A. Menning, de la Catedrala Evanghelică din Bistrița. Numele lui figurează pe plăcile atașate monumentului Eroilor Aerului din Capitală, intre cei care și-au jertfit viața pentru gloria aripilor românești.






Din presa vremii:
,,Autorităţile militare au continuat cercetările cu privire la prăbuşirea avionului de vânătoare tip „Fokker” (D.XI) şi la moartea plutonierului-pilot Vladimir (Waldemar) Keller ,despre care vorbim in pagina I-a a ziarului Avionul prăbuşit făcea parte din, escadrila de trei avioane Cluj… Pilotul avea 26 ani.
Era căsătorit de 6 luni şi era cunoscut prin curajul său. Deseori, făcea exhibiţii primejdioase de acrobaţie. Un ofiter ieşean i-a atras atenţia asupra primejdiei la care se expune. Keller i-a răspuns :
„ înţeleg să fac artă din sbor. In cazul cel mai rău, voi muri in aer. E preferabil de cât să mor în căruţă”.
Puţine clipe după ce cele trei avioane „Fokker” au părăsit aerodromul ieşan, spre a se întoarce la Cluj, plutonierul Keller a început să facă acrobaţii,cari au provocat admiraţia amatorilor de pe aerodrom. Executând o primejdioasă întoarcere bruscă a aeroplanului,pe o aripă, aparatul s’a prăbuşi, invârtindu-se cu elicea in jos.
Silinţele lui Keller, dea redresa avionul In poziţia normală, n’au reuşit, din cauza micii înălţimi la care se afla. Aparatul s’a prefăcut în ţăndări, iar pilotul, sdrobit în carlingă, cu mâna în manetă, a murit imediat. Accidentul s’a întâmplat pe ‘’Dealul Dricului”, la o distanţă de2—3 kilometri de aerodrom.
Celelalte două avioane, conduse de d. căp. Ionaş (Corneliu Ionas), comandantul flotilei de vânătoare Cluj şi de plutonierul Tudose,care se afla la oarecare distanţă, văzând nenorocirea, au aterisat imediat.
Cu ocazia acestui accident s-a comis şi o faptă monstruoasă. In timpul până când să sosească in fugă, la locul nenorocirii, ofiţeriişi camarazii celui ucis, cineva (încă nu se şte cine) a jefuit cadavrul lui Keller, luandu-i un inel din deget şi ceasul din buzunar. Acest fapt a produs o nemărginită revoltă în rândurile celor de faţă. Cadavrul lui Keller se află la morga spitalului militar. S-au cerut instrucțiuni cu privire la înmormântare.”
,,Ziarul „Dimineața”, 1 august 1930”
––-
Corpul nefericitului aviator plutonier Vladimir Keller—victima groaznicului accident de la aviaţie —a fost transportat ieri la Bistriţa unde locueşte familia soţiei aviatorului. La spitalul militar a vorbit în numele foştilor colegi d. Maior Argeşanu. Sicriul nefericitului aviator a fost apoi condus, urmat fiind de toţi colegii şi trupa aviaţiei ieşene, până la gară,unde cu un vagon special a fost transportat la Bistriţa. Pentru transport s-a plătit cefere-ului 24.000 lei.
––-
,,Aviatorul moare mutilat IAŞI, 29.
Un groaznic accident de avion s’a petrecut, astăseară, la ora 7, aproape de aerodrom. In oraşul nostru sosise de dimineaţă o escadrilă de avioane, care făcea un raid în jurul României. Seara, aviatorii clujeni aupărăsit Iaşii. Un avion Fokker, pilotat de plutonierul Vladimir Keller, originar din Cluj, pe când sbura la o înălţime de lut mutilat. 200m, deasupra dealului dricului, de lângă aerodrom, aînceput să facă diferite acrobaţii. La un momen dat, avionul a intrat într’un vârtej, dincare pilotul n’a mai putut scăpa, rostogolindu-se vertiginos la pământ. In cădere, avionula fost sfărâmat complect. Alergând lumea să dea ajutoare, de sub sfărâmături a fost scos cadavrul plutonierului.”
,,Adevarul 1930”
- plut. pil. Vladimir Keller+ Iasi (Dimbul Ciricului) acc. La ora 19, avionul a decolat. La 200 m pilotul a vrut sa faca acrobatii, dar a intrat in vrie. Cadavrul a fost jefuit, inainte sa fi dus la morga –





Continue Reading
CELE MAI CITITE ȘTIRI
ULTIMELE COMENTARII
Dan Doghi
09.04.2025O poza mai veche nu ati gasit? Ceva din neolitic, poate? Slab jurnalism...
la articolul Trafic deviat pe ruta Cluj-Napoca - Florești pentru construcția pasajului suprateran de la Centura Metropolitană
Maria Dobre
08.04.2025Ana Guțu, mai bine ați consulta DEX-ul limbii române cu privire la cuvântul BIBLIOGRAFIE, măcar așa, pentru cultura dvs. De fapt, cum e senatorul, așa-s și „avocații” dumnealui...
la articolul Cine este senatorul de Sălaj care are doar 8 clase și două dosare penale?
Ana Guțu
01.04.2025Cred că ar trebui sa verificați mai bine bibliografia domnul senator Pintea,nu sa luați articolul de la alți jurnaliști.dar daca va este așa greu sa verificați va informez eu, domnul senator are liceul,nu 8 clase sau școala specială așa cum se speculează.ar trebuie sa ...
la articolul Cine este senatorul de Sălaj care are doar 8 clase și două dosare penale?
bizoffice.ro
30.03.2025Oare ce se intampla de tot fug de acasa minorele astea?
la articolul Minoră plecată voluntar de la domiciliul său din Huedin. Dacă ați văzut-o, sunați la 112!
COMENTARII